Wednesday, November 28, 2012

KEM FOKUS 5A FASA 2 ! 2012

Bismillahirrahmanirrahim :)

Assalamualaikum w.b.t semua ^.^/

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, berikutan sambutan hangat dari sekolah-sekolah peringkat rendah di sekitar kawasan dan kejayaan yang kami peroleh pada Fasa 1, kami di MAC telah diberi peluang rezeki oleh-Nya untuk mengadakan lagi program yang menerajui misi untuk menjana kecemerlangan pelajar yang bakal menghadapi UPSR iaitu Kem Fokus 5A Fasa 2 tahun 2012.

Syukur dengan limpah kurnia-Nya, kami diberi kekuatan dan semangat untuk menjayakan program ini dan Alhamdulillah, program ini telah berlangsung dengan lancar  dan jayanya selama 3 hari 2 malam di MAC training centre, Batangsi, Semenyih.

Kami telah berjaya mencapai objektif kami di dalam membentuk dan menyuntik semangat suka belajar di dalam diri para peserta yang bakal menempuh peperiksaan UPSR pada tahun ini dan di dalam misi kami untuk menyemai kepercayaan diri dan gantung harap kepada Allah di dalam diri adik2 muda ini.

Program Fokus 5A Fasa 2 pada kali ini telah membawa kelainan dari segi kepelbagaian aktiviti dan kami telah menyediakan modul khas yang lebih mantap untuk para peserta. Alhamdulillah dengan berkat usaha kami, Objektif telah berjaya dicapai dan adik2 telah mendapat ....

Program bermula pada hari jumaat petang di mana para peserta telah berkumpul di Putra Perdana dan kenderaan telah disediakan oleh pihak MAC untuk membawa para peserta ke tapak perkhemahan. Adik-adik yang bakal menyertai kem ini kelihatan sangat excited dan bersemangat malah mereka kerap bertanya kepada saya akan aktiviti yang bakal mereka tempuhi. Kata mereka, mereka sangat teruja kerana ada di antara mereka yang baru pertama kali menyertai program motivasi berkhususkan UPSR seperti ini. Terdapat juga beberapa peserta daripada Fasa 1 yang menyertai lagi program ini berkituan kejayaan program Fasa 1 yang telah kami perolehi.

Semua peserta telah tiba di tapak perkhemahan pada malam hari dan mengerjakan solat jemaah di MAC. Para fasilitator di MAC menyambut kehadiran mereka dengan tangan terbuka dengan niat supaya kami dapat membimbing adik ini untuk terus bersemangat di dalam perjuangan menimba ilmu kerana-Nya. Sesi ice-breaking telah berjalan dengan lancar dan berjaya menimbulkan kemesraan di kalangan adik-adik. Lihatlah betapa comelnya dan tekunnya adik-adik melukis muka mereka sendiri.

Hening pagi Sabtu pada hari kedua bermula dengan laungan azan dari wakil peserta dari kumpulan yang bertugas menyiapkan tempat solat. Setelah mengerjakan solat subuh bersama, para peserta dan fasilitator bersama-sama membaca dan menghayati bacaan Al-Mathuraat beramai-ramai. Semoga hari kami diberkati olehNya, aminn. Hari kedua sangat padat dengan aktiviti menarik. Para peserta .... bagi menyegarkan lagi minda mereka di samping menikmati keindahaan alam semulajadi ciptaanNya di MAC. SubhanAllah, indahnya. Sesi Bahasa Malaysia, Explorace Sains,

Pada malam hari setelah mengerjakan solat maghrib serta isyak secara berjemaah dan setelah selesai makan malam, adik-adik digemparkan dengan aktiviti seterusnya iaitu. 'Night Walk'. Jeng jeng jeng.

Ditemani bintang.

Untuk berjaya dalan kehidupan dunia dan akhirat, kita kena kuatkan diri secara fizikal dan paling penting rohani juga kan? Oleh itu, para fasilitator telah merangka satu aktiviti untuk menggilap tahap kebergantungan adik-adik ini kepada Allah S.W.T, pencipta seluruh alam. Kesihatan rohati dan fikriah yang sihat adalah aman penting dalam membentuk peribadi mukmin yang sentiasa bersemangat mengejar ilmu. Dengan ditemani bintang-bintang yang berkelipan dan bulan yang memancar terang pada malam itu serta rakan persejuangan yang bersama melangkah di sisi, terasa Allah itu sesungguhNya sangat hampir dengan kita. Nilai Islam diterapkan dalam diri adik-adik untuk percaya kepada diri dan yakin bahawasanya pertolongan Allah itu sangat dekat dan Allah Maha Pelindung. Oleh itu para fasilitator telah menerapkan dalam diri adik-adik untuk membaca zikir yang telah diajarkan oleh abang azri di sepanjang trek perjalanan. Alhamdulillah syukur ke-hadrat Ilahi, ianya sangat berkesan. Adik-adik kelihatan amat bergantung harap kepada-Nya dan perasaan takut terhadap perkara lain mula beransur hilang dan memberi keberanian untuk mereka melangkah dan mencapai kejayaan dalam kehidupan akan datang insyALLAH.

Cerita kita mungkin panjang. Namun ilmu yang digarap itu diamalkan sampai akhir hayat!

No comments: