Friday, November 30, 2012

Sajak : Untukmu anak-anak Palestine



Untukmu anak-anak Palestine
Anak-anakku..
Pernahkah kita terfikir jika suatu hari nanti
Kita kehilangan orang yang kita sayang
Kita kehilangan ayah
Kita kehilangan ibu
Kita kehilangan abang
Kita kehilangan adik
Pastinya kita tak mampu menghadapinya dalam sekelip mata.

Anak-anakku
Cuba kita bayangkan nasib sahabat-sahabat kita
Saudara seislam kita di bumi Palestine
Mereka sentiasa dalam ketakutan
Mereka sentiasa kelaparan
Mereka sentiasa kehilangan
Mereka menangis kesakitan
“Ibu tolong saya ibu, saya sakit, saya lapar ibu, saya dahaga..”
“Mana ibu saya, Mana ayah saya, mana abang saya, mana kakak saya..”
“kepala saya berdarah, tangan saya luka, kaki saya tiada, muka saya cacat….”
“Saya terkena bedilan Zionist. Saya sakit ibu, tolong saya ibu.. saya sakit..”
“Saya sakit Ya Allah…”

Anak-anakku
Tak kala kita sedang menyuapkan makanan yang enak-enak ke mulut.
Anak-anak Palestine menangis kelaparan
Takkala kita dibelai ayah dan ibu tercinta
Anak-anak Palestine menangis kehilangan
Takkala kita sedang seronok bercuti
Anak-anak Palestine sedang meraung kesakitan
Takkala kita menghabiskan masa sia-sia
Anak- anak Palestine berjuang mengangkat senjata

Anak-anakku
Anak-anak Palestine tidak ada talian telefon
Sedang kita punya handphone yang cangih-cangih
Anak-anak Palestine tidak ada tempat untuk belajar
Sedang kita sekolah kita besar dan cantik
Anak-anak Palestine tidak ada tempat untuk berhibur
Sedang kita hiburan di merata tempat
Anak-anak kita tidak kenal wang ringgit
Sedang kita hidup bermewah-mewah
Anak-anak Palestine hidupnya dalam ketakutan
Rumah mereka hancur di bom
Musnah terkena peluru berpandu
Semakin hari semakin ramai jiwa yang syahid
Sedang kita bersuka ria, menghabiskan masa.

Allahu akhbar, Allahu Akhbar, Allahu akhbar
Ya Allah Ya Tuhan kami
Betapa besarnya ujianMu terhadap anak-anak Palestine
Kesucian Masjidil Aqsa dan BaitulMaqdis
Terus menerus dirobek kejam oleh Yahudi
Bumi Anbiyak menjadi medan kekejaman Israel

Ya Allah Ya Tuhan Kami
Selamatkanlah bumi Palestine Ya Allah
Selamatkanlah bumi Palestine Ya Allah
Selamatkanlah Ghaza Ya Allah
Selamatkanlah Ghaza Ya Allah

Ya Allah Ya Tuhan Kami
Janganlah Engkau bebani rakyat Palestine
Dengan bebanan yang tidak mampu ditanggung mereka

Ya Allah Ya Tuhan kami
Janganlah Engkau pikulkan kepada mereka
Apa yang tidak sanggup mereka pikul.
Maafkan kami wahai Allah
Seandainya kami lupa kepada saudara kami di Palestine
Ampunilah  kami dan rahmatilah kami
Engkau pelindung kami dan rakyat Palestine
Bantulah kami untuk membantu rakyat Palestine
Walaupun hanya sekelumit doa
Di penghujung sujud kami kepadaMU..

Nukilan Rasa:
Yazilmiwati Yaacob
“Malam Kesenian kem Remaja Kool 2012”
24 November 2012

No comments: