Wednesday, November 28, 2012

Kool Habis!

Habis sudah Kem Remaja Kool 2012~
Penangan yang takkan pernah habis pada akak-akak dan abang-abang fasi dengan karenah adik-adik yang kool. Habis kem ada yang tersenyum, tergelak bila teringat kem tempoh hari. Alhamdulillah.

Sampai-sampai melihat wajah kelat adik-adik di Masjid Paser Puteh. Kena buat sesuatu. Senyum :) Satu perkara bila kita buat kat orang, orang lain akan senyum kembali. Alahai comelnya adik-adik ni. Dalam hati dup dap bila program ni bermula. Kan! Mulalah perjalanan adik-adik ke kem.

Dalam hati adik-adik ada yang meluahkan,
"Ya  Allah nak ke mana pulak diorang bawak aku."
"Ya Allah selamatkanlah aku dari sebarang bencana."

Yelah. Masuk jalan seram. 5km plak tuh. Mana tak cuak kan adik-adik. Hihi. Sungguh, perjalanan yang dikelilingi daun-daun, air sungai sepanjang perjalanan mampu membuatkan kita segar. Sihat dari pandangan mata. Jauh dari porak peranda manusia di celah-celah kotak-kotak buatan manusia. Kita di sana. Dekat dengan Allah. Dia yang menciptakan kita. Kita beribadah. Kita mentadbir ummat kemudian. Itu yang diajarkan malam itu. 2 perkara matlamat hidup. Sungguh-sungguh kak fadhilah terangkan. Harap ingat dan amal sampai bila-bila dan di mana jua adik berada.


Malam itu night walk. Berdebar menanti seram. Berjalan seorang diri. Pengalaman baru buat adik-adik. Bagi akak-akak dan abang-abang fasi terkadang kami tergelak kecil, berzikir macam nak azan sepanjang jalan. Hihi. Zikir itu adalah sebaiknya di mana kebergantungan kita kepada Allah sangat kuat. Perkataan yang baik lahir dari bicara akan mengalir jua sikap dan akhlak yang baik :)

Esok..esok..esok ada pula???

Hujan!!! No worries. Walau kita tak menjelajah hutan, kita tetap menjelajah seluruh MAC. Belajar apa ye? Belajar bab fikah. Solat yang betul. Wudhu yang betul. Yang paling penting ikut sunnah Nabi kita :) Lagi2! Kita belajar siap ada demo untuk bahagian hadas kecil dan hadas besar. Eyh, adik-adik terlupa satu slot yang paling.................... penting! Slot ekspresi diri bersama mama! Adik dah ada matlamat hidup? Tentulah. Bila sudah ada matlamat hidup, cara hidup perlu bersesuaian. Ubah daripada negatif kepada positif. Yang suka buli adik, lepas ni sayang adik. Yang suka lepak dengan kawan-kawan, lepas ni habiskan masa lepak dengan mak bapak! Yang suka ngadap tv dan laptop lepas ni suka ngadap alQuran! Hokeh hadek-hadek! Prioriti masa kita kena betul.

Malam seni yang sangat kool! Kebabom kebabom semua persembahan. Lakonan berdasarkan cerita dalam alQuran. Ada yang mengisahkan Nabi Ibrahim. Seorang pemuda yang bijak akalnya. Lagi2.. kisah Nabi Yusuf pun ada. Persembahan tentang Ghaza. Persembahan yang agak memberangsangkan bila melibatkan adik-adik kecil ini. Anak-anak palestin dan tentera zionis yang kejam. Melakukan perkara yang tidak berperikemanusiaan. Sanggup gadai nyawa manusia semata-mata tanah yang ingin diduduki. Yahudi zionis laknatullah!!!

Apabila dikejutkan Qiam. Ahh liatnya. Sudah penat kami kira adik-adik ni. Hari terakhir. Hari perpisahan. Walau ada bercucuran air mata ini mengalir, namun kelak masa kita berjumpa lagi.

Kumpulan terbaik Ice Kool!
Peserta terbaik: Irfan Rusyaidi dan Irdina

Bercabang-cabang gunung didaki
Kunjungan adik tetap kami nanti

No comments: